Lekce 4: Podmínky a větvení kódu – If, Else, a Switch v C#
V předchozích lekcích jsme se věnovali základním stavebním kamenům jazyka C#, jako jsou proměnné, datové typy, operátory a výrazy. Dalším klíčovým prvkem v programování je schopnost ovládat tok programu a rozhodovat, které části kódu se vykonají na základě určitých podmínek. V C# tuto funkci zajišťují podmínky a větvení kódu, což jsou příkazy umožňující provádět logická rozhodnutí během běhu programu. V této lekci se zaměříme na příkazy if, else if, else a switch, které tvoří základ větvení v C#.
1. Podmínky a příkaz if
Podmínky jsou základem rozhodovacích procesů v programu. V reálném světě neustále přijímáme rozhodnutí na základě různých podmínek – například „Pokud prší, vezmu si deštník“. V programování tento logický princip reprezentuje příkaz if
, který nám umožňuje vykonat určitou část kódu pouze tehdy, když je daná podmínka splněna (tj. když je pravdivá).
Struktura příkazu if
:
if (podmínka)
{
// Kód, který se provede, pokud je podmínka true
}
Příkaz if
vždy vyhodnocuje logický výraz, což je výraz, který vrací hodnotu true
nebo false
. Pokud je podmínka pravdivá (true), vykoná se blok kódu uvnitř složených závorek. Pokud podmínka není pravdivá (false), kód se přeskočí.
Příklad:
int vek = 18;
if (vek >= 18)
{
Console.WriteLine("Jste plnoletí.");
}
V tomto příkladu program zkontroluje, zda hodnota proměnné vek
je větší nebo rovna 18. Pokud ano (což je pravda v tomto případě), program vypíše text „Jste plnoletí“.
2. Příkaz else
Příkaz if
sám o sobě nám umožňuje provést určitou část kódu, pokud je podmínka splněna. Co ale dělat, když chceme provést jiný kód v případě, že podmínka není splněna? K tomu slouží příkaz else
.
Příkaz else
se používá v kombinaci s if
a definuje blok kódu, který se vykoná, pokud podmínka v if
není splněna (tj. je false).
Struktura příkazu else
:
if (podmínka)
{
// Kód, který se provede, pokud je podmínka true
}
else
{
// Kód, který se provede, pokud je podmínka false
}
Příklad:
int vek = 16;
if (vek >= 18)
{
Console.WriteLine("Jste plnoletí.");
}
else
{
Console.WriteLine("Nejste plnoletí.");
}
V tomto příkladu program nejprve zkontroluje, zda je věk uživatele 18 nebo více. Pokud ano, vypíše, že uživatel je plnoletý. Pokud ne (v tomto případě je uživateli 16), vypíše, že uživatel plnoletý není.
3. Příkaz else if
V některých případech potřebujeme vyhodnotit více než dvě možnosti. Můžeme použít více příkazů if
, ale v praxi je lepší a čitelnější použít příkaz else if
, který umožňuje přidat další podmínky mezi if
a else
.
Struktura příkazu else if
:
if (podmínka1)
{
// Kód, který se provede, pokud je podmínka1 true
}
else if (podmínka2)
{
// Kód, který se provede, pokud je podmínka1 false a podmínka2 true
}
else
{
// Kód, který se provede, pokud jsou podmínka1 i podmínka2 false
}
Příklad:
int vek = 16;
if (vek >= 18)
{
Console.WriteLine("Jste plnoletí.");
}
else if (vek >= 15)
{
Console.WriteLine("Můžete řídit moped.");
}
else
{
Console.WriteLine("Jste ještě příliš mladí.");
}
V tomto příkladu program zkontroluje několik podmínek postupně. Nejprve zjistí, zda je uživateli 18 nebo více. Pokud ano, program vypíše, že uživatel je plnoletý. Pokud je uživateli méně než 18, ale více než 15, program vypíše, že uživatel může řídit moped. Pokud ani jedna z těchto podmínek není splněna, program vypíše, že uživatel je příliš mladý.
4. Zanořené podmínky
Podmínky lze také zanořovat – to znamená vkládat příkaz if
do jiného příkazu if
. Tímto způsobem můžeme vytvářet složitější logické struktury.
Příklad:
int vek = 20;
bool maRidicskyPrukaz = true;
if (vek >= 18)
{
if (maRidicskyPrukaz)
{
Console.WriteLine("Můžete řídit auto.");
}
else
{
Console.WriteLine("Nemáte řidičský průkaz.");
}
}
else
{
Console.WriteLine("Jste příliš mladí na řízení auta.");
}
V tomto příkladu program nejprve zkontroluje, zda je uživateli alespoň 18 let. Pokud ano, zkontroluje se další podmínka – zda má uživatel řidičský průkaz. Na základě těchto podmínek program rozhodne, zda uživatel může řídit auto, nebo ne.
5. Příkaz switch
Pokud máme mnoho možností, které bychom museli ošetřovat pomocí více příkazů else if
, stává se kód méně přehledným a složitým na údržbu. Pro tyto situace poskytuje C# příkaz switch
, který je vhodný pro výběr jedné z mnoha možností na základě hodnoty proměnné.
Struktura příkazu switch
:
switch (vyraz)
{
case hodnota1:
// Kód pro případ, kdy má výraz hodnotu1
break;
case hodnota2:
// Kód pro případ, kdy má výraz hodnotu2
break;
// další case...
default:
// Kód, který se provede, pokud žádná z hodnot neodpovídá
break;
}
Příkaz switch
vyhodnotí výraz a porovná jeho hodnotu s jednotlivými case (případy). Pokud se nalezne odpovídající hodnota, vykoná se blok kódu pro tuto hodnotu. Příkaz break ukončí vykonávání příkazu switch
a přenese kontrolu nad programem za tento blok.
Příklad:
int denVTydnu = 3;
switch (denVTydnu)
{
case 1:
Console.WriteLine("Pondělí");
break;
case 2:
Console.WriteLine("Úterý");
break;
case 3:
Console.WriteLine("Středa");
break;
case 4:
Console.WriteLine("Čtvrtek");
break;
case 5:
Console.WriteLine("Pátek");
break;
case 6:
Console.WriteLine("Sobota");
break;
case 7:
Console.WriteLine("Neděle");
break;
default:
Console.WriteLine("Neplatný den v týdnu.");
break;
}
V tomto příkladu program zkontroluje hodnotu proměnné denVTydnu
. Pokud má hodnotu 3, vypíše „Středa“. Pokud by hodnota proměnné byla mimo rozsah 1 až 7, program by spustil blok kódu pod default a vypsal „Neplatný den v týdnu“.
6. Rozdíly mezi if
a switch
- Příkaz
if
je vhodnější pro složitější podmínky, které zahrnují logické operace (např.&&
,||
), nebo pro podmínky
, které nelze vyjádřit jednoduchou hodnotou.
- Příkaz
switch
je vhodnější, pokud máme jeden výraz, jehož hodnotu chceme porovnávat s několika předem definovanými možnostmi.
7. Logické operace a více podmínek
V praxi často potřebujeme kontrolovat více podmínek najednou. V takových případech používáme logické operátory jako && (AND) a || (OR), které jsme zmínili v předchozí lekci.
Příklad:
int vek = 20;
bool maRidicskyPrukaz = true;
if (vek >= 18 && maRidicskyPrukaz)
{
Console.WriteLine("Můžete řídit auto.");
}
else
{
Console.WriteLine("Nemůžete řídit auto.");
}
V tomto příkladu program zkontroluje, zda jsou obě podmínky pravdivé (věk alespoň 18 let a existence řidičského průkazu). Pokud ano, program vypíše, že uživatel může řídit auto. Pokud není alespoň jedna podmínka splněna, program vypíše, že uživatel auto řídit nemůže.
Závěr
Podmínky a větvení kódu jsou základním nástrojem pro řízení toku programu. Pomocí příkazů if
, else if
, else
a switch
můžeme rozhodovat, jaký kód se vykoná na základě různých podmínek. Tyto nástroje umožňují vytvářet interaktivní a dynamické aplikace, které reagují na různé vstupy a situace.
Pochopení podmínek je klíčové pro všechny programátory, protože větvení kódu je základem logických operací v každém programu. V dalších lekcích budeme tyto principy dále rozvíjet a aplikovat je na složitější problémy a scénáře.